Bijna structuur! - Reisverslag uit Granada, Spanje van Kelly Jacobs - WaarBenJij.nu Bijna structuur! - Reisverslag uit Granada, Spanje van Kelly Jacobs - WaarBenJij.nu

Bijna structuur!

Blijf op de hoogte en volg Kelly

29 September 2015 | Spanje, Granada

21-9-2015
Vandaag hebben we met de buddy van Mariëlle en een vriendin van haar naar kamers gezocht in het centrum. We liepen rond door de straten waar we wel zouden willen wonen, en zij schreven de telefoonnummers op en gingen later voor ons bellen. Deze vriendin van de buddy bleek vorig jaar in Nijmegen gestudeerd te hebben en woonde in hetzelfde studentencomplex als waar ik in woon.
Na dit rondwandelen kreeg ik weer erge hoofdpijn, het was immers tijd om te eten. Om 19:00 wilde we gaan eten, maar de keukens waren nog nergens open. Uiteindelijk aten we om 20:00 en zijn we daarna door gegaan naar de supermarkt.
Thuis aangekomen ben ik meteen gaan slapen.

22-9-2015
Eerste lesdag!
Ik ben een halfuur voor mijn les begon naar school gegaan, zodat ik rustig op zoek kon gaan naar het lokaal. Na 2 minuten had ik deze al gevonden. Voor de klas zaten 2 meisjes Amy, uit Engeland. Met haar volg ik al mijn lessen behalve de seminars. En een meisje uit Polen, ik vroeg of ze zelf wodka/vodka/drank maakte, ze moest lachen en vertelde dat haar moeder dit af en toe doet.
De les ging niet door want de leraar kwam niet opdagen. We zijn met zijn drieën wat gaan drinken en spraken af om in de avond naar salsa les te gaan.
Tijdens de salsa les kregen we de basis- stappen. Individueel is dit erg makkelijk, samen dansen is een stuk lastiger.
Ik heb een Nederlands meisje ontmoet en ze kwam ook uit Nijmegen. We kwamen erachter dat we een gemeenschappelijke vriend hebben. Wat is de wereld toch klein.

23-9-2015
Vanochtend had ik dan wel echt mijn eerste les. Learning disabilities.
De leraar sprak goed Engels en was erg aardig. De les in het Engels was erg interessant en goed te volgen.
Na de les ben ik zaken gaan regelen met de docent en het leek allemaal geen probleem, er viel een last van mijn schouders af.
Om 16:00 hadden we een Spaans tentamen, na dit tentamen bepalen zij mijn niveau in het Spaans en word ik in een klas ingedeeld om Spaans te gaan leren.
Ik begreep helemaal niets van het tentamen, ik heb ongeveer 5 vragen beantwoord. De uitleg was ook geheel in het Spaans, ik vroeg iets aan mijn buurvrouw omdat ik het niet begreep en ik moest vooraan in de klas gaan zitten.
De vragen waarbij je een stuk in het Spaans moest schrijven begreep ik wel, en ik antwoordde deze in het Engels.
Na afloop van deze test zijn we met een aantal duitse meiden nog wat gaan drinken in een Arabisch theehuis. Het was er erg sfeervol.
Daarna kregen we honger en aten we bij de shoarmaboer. De shoarma hier is zoveel beter dan in Nederland.
Mariëlle en ik zijn vervolgens met de bus naar huis gegaan en in de bus kwamen mensen tegenover ons zitten, keken ons aan en begonnen te praten. Dit is de eerste keer dat ik echt merk hoe vervelend het is wanneer je de lokale taal niet spreekt.
Thuis aangekomen keek ik de minions, en ben ik gaan slapen.

24-9-2015
Ik ging naar de bus, maar de bus kwam niet. Ik was uiteindelijk 3 minuten te laat op school, maar gelukkig was het een Spaanse leraar en begonnen we een kwartier later dan gepland. Ik ben midden in de klas gaan zitten, zodat de Spaanse mensen me zouden omringen. Gelukkig spraken ze gebrekkig, goed Engels. Ze namen me erg goed op.
Ondanks dit een Engelse les is, schakelt hij vaak over op het Spaans. Ik zou graag willen beginnen met de Spaans cursus zodat ik het een beetje kan verstaan.
Ook zou ik graag al dingen voor school willen doen/ zaken opzoeken, maar de wifi op mijn laptop werkt gewoon niet.
Hij vertelde dat het onderwijs in Spanje niet hoog op de PISA- lijst staat en dat er 3 zaken zijn waarin Spanje erg moet verbeteren als het op onderwijs aankomt, dit zijn:
- Digitalisering (De materialen die wij als studenten krijgen, zijn erg oud en de website is volgens mij sinds een aantal jaar ook niet meer bijgehouden.)
- Taal (De meeste Spanjaarden kunnen geen tot gebrekkig Engels.)
- De manier van lesgeven. (Hier kom ik helaas niet mee in aanraking omdat het onmogelijk is om in een basisschool te mogen kijken.)
Na school ben ik naar huis gelopen, dit is maar 11 minuten. Zon op mijn gezicht, muziek aan en genieten!
Voordat ik thuis kwam, ben ik rechts de berg opgelopen. Ik voelde me erg fijn toen ik bovenaan stond. Er kwam een security guard mij vertellen dat ik op mijn spullen moest letten en dat het een erg gevaarlijke buurt is waar we wonen.
Thuis aangekomen zijn Mariëlle en ik meteen weer richting het centrum gegaan. We zijn naar het vvv-kantoor geweest om te vragen wat er allemaal te doen is in Granada.
We zijn weer op huisbezoek geweest, het was een mooi huis maar de huurbaas voelde niet goed aan. Ze was erg gehaast, en leek op geld uit te zijn.
Het tweede huis was van een oude man. Hij wilde alles opknappen voor ons en bood ons van alles aan.

Ondertussen werd ik ook toegevoegd in de klassenapp, met deze Spaanse mensen ga ik namelijk 3 vakken volgen. Ze praten alleen maar Spaans in deze groepsapp. Voor mij betekend dit nog meer motivatie om Spaans te gaan leren.
Ik begrijp nu hoe het moet zijn voor mensen die de lokale taal niet spreken. Je voelt je niet begrepen. Taal is een machtig middel.

S'avonds had ik met mijn klas afgesproken om wat te gaan drinken. We zijn naar het mooiste en hoogst punt van het Albaicin gegaan en hebben hier foto's gemaakt. Vervolgens liepen we naar beneden en zagen een romantische struik met Jasmijn eraan. Ze gaven me er een en zeiden dat ik op het steeltje moest zuigen. Het smaakte heel zoet, naar honing. We aten en dronken wat.

Thuis aangekomen probeerde ik mijn leraar nog eens te mailen, maar de wifi-connectie werkte niet (surprise surprise..:)).

25-9-2015
Ik heb vandaag met Oma en Mama geskyped. Het was erg leuk en prettig om ze weer te horen en te zien. Dit ging redelijk goed, ondanks de wifi-connectie.
Mariëlle en ik zijn naar het centrum gelopen en hebben hier de boel verkend. We hebben heel wat afgekletst, het was erg gezellig. In de supermarkt ben ik een enorm grote knuffelbeer tegen gekomen, ik ben verliefd!
S'avonds hebben Mariëlle en ik een heerlijke meidenavond gehad, je kent het wel: maskertje, filmpje (Magic Mike xxl) helaas maar tot de helft, toen viel de wifi connectie weg.. Maar we hebben ons prima vermaakt!

Ik merk dat ik met babysteps dichterbij mijn persoonlijke doelen aan het komen ben.

26-9-2015
Vandaag heb ik geprobeerd om wat aan school te doen.. Een rustdagje.

27-9-2015
Beachday!
Ik zat in de bus aan het raam en heb de hele weg (3uur) naar buiten kunnen kijken. Het leek erg op Marokko. Uiteindelijk kwam we aan bij Cabo de Gata, het was er schitterend!
Op het strand werd er gevolleybald, drinkspelletjes gespeeld, gevoetbald, er was bier, wijn, mojito en fris;)!
Ik heb lekker in de zon gelegen, nadat ik me had ingesmeerd natuurlijk!
Ik ben zelfs de zee in geweest!! De stroming en de golven waren aan de matige kant, hier werd voor gewaarschuwd.
Vervolgens hebben we een (killing-) wandeling gemaakt van 1,8 kilometer. Ik had mijn afgetrapte slippers aan, want ik ging er niet van uit dat we over stenen en rotsen en doornen gingen lopen.
S'avonds hebben we de maan boven de zee gezien, deze verdween langzaam in de zee en het werd donker.
We kwamen om 23:30 aan in Granada en hadden nog niks gegeten -> Pizza!!


  • 29 September 2015 - 08:33

    Marlies:

    hoi lieve Kelly,
    Dit is zo mooi dat je iedere week n verhaaltje schrijft, ik hoop dat de spaans lessen snel voor je beginnen.
    dadelijk zal ik met oma kijken of ze het ook kan lezen, want toen we geskypt hadden moest oma weg, en de letters zijn zo klein dat het moeilijk is om te lezen voor haar, anders lees ik het wel voor hihi.
    ik heb het idee dat je je steeds meer op je gemak voelt daar, heerlijk om te horen.
    volgens mij heb je al heel veel gezien daar. hier is het nog steeds mooi weer ,echt herfst aan het worden, met n lekker zonnetje erbij. moet je voor die vakken die je daar volgt ook een ëxamen"of toets doen?
    is het al kouder aan worden daar of nog steeds 25 -30 graden? hier is alles rustig ,vanmiddag komt Jorg op bezoek. verder is het saai hier als je de hele dag thuis zit pfpfpffp :).
    ik hoor of lees je weer. heel veel liefs van jou mamsie xxx

  • 29 September 2015 - 11:23

    Oma:

    Hallo Kelly,
    Je vehaaltjes heb ik gelezen, ik denk dat je het goed hebt daar, doe goed je best met leren.
    hier is het koud. herfst.
    ik vind het fijn dat gej zun goeie shik hebt daar ( hihih)
    heel veel groetjes Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kelly

Hallo allemaal, Ik ben Kelly Jacobs, inmiddels al 21 jaar. Mijn droomwens is om de hele wereld te zien, veel te leren over culturen van mensen uit andere landen, nieuwe dingen te ontdekken en te zien. Met deze wens in mijn achterhoofd heb ik ervoor gekozen om mijn minor in Spanje te gaan doen. Ik studeer aan de Pabo in Nijmegen, en neem nu dus een uitstapje naar Spanje. De aankomende vijf maanden zal ik in Granada verblijven. Ik ga vier vakken volgen aan de universiteit van Granada; 2 sociale vakken, 1 psychologisch vak en virtual arts. Ik ben benieuwd hoe het studentenleven in Granada is en hoe de vakken zijn. De vakken worden in het Engels gegeven, maar ik ben wel van plan om een beetje spaans te leren, vandaar dat ik er ook nog een cursus spaans naast ga volgen. Op deze website ga ik mijn reisverslag bijhouden. Mocht je het interessant vinden; veel plezier met lezen! Groetjes, Kelly

Actief sinds 11 Sept. 2015
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 2844

Voorgaande reizen:

10 September 2015 - 31 Januari 2016

studiereis

Landen bezocht: